کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

فهرست برترین فیلم های عمر کارگردانان بزرگ دنیا (۲)

-پیرو ادامه ی مطلبی که دفعه ی پیش قرار دادم اینم از دومین لیست (برترین فیلم های عمر کارگردانان) دنیا.

اینکه فیلم هایی امثال (همشهری کین ) اورسن ولز و یا (سرگیجه) هیچکاک در بسیاری از این لیست ها دیده می شن جای تعجبی نداره چون به عنوان بزرگترین شاهکارهای (شناخته شده ) ی تاریخ سینمان که کمتر کسیه که ندیده باشه . اما شخصا احساس می کنم علاقه ی بیشتر این کارگردانان به حداقل یکی از نماینده های سینمای ایتالیا (به ویژه شخص روسولینی) نشون از غنای این سینما داره .

-از بین لیست های انتخابی دفعه ی پیش لیست (مارتین اسکورسیزی) به یک نحوی غیرمنتظره به نظر می رسید . کارگردان با نبوغی که با توجه به عامه پسند بودن اکثر موضوعات فیلم هاش بدنه ی اصلی ژانر گنگستری ( حداقل تا ده ۹۰ به صورت مداوم و بعد از اپن هم به صورت پراکنده) و جزءی از سینمای تجاری به حساب می یاد جز دو سه فیلم بیشتر دنباله رو آثار مستقل سینما به ویژه سینمای ایتالیاست (هرچند تاثر موج نو فرانسه بعنوان متاخرترین جنبش نزدیک به دوران شروع فیلمسازی اسکورسیزی بر کسی پوشیده نیست اما در لیست انتخابیش اسمی از نماینده های این جنبش به چشم نمی خوره )

-سالو (۱۲۰ روز در سادوم) بعنوان جنجالی ترین اثر تاریخ سینما (که مرگ خالقش پازولینی توسط فاشیست ایتالیا رو به دنبال داشت ) به عنوان بهترین فیلم های دو کارگردان آلمانی و اتریشی ( به ترتیب فاسبیندر و هانکه ) انتخاب شده که این خشونت عریان به نحوی ضمنی هم در فیلم های فاسبیندر و به ویژه کارای هانکه به چشم می خوره که خاستگاه فرهنگی مشترک هم می تونه موید این خشونت در آثار این سینماگران باشه .

- به نظر می رسه بعضا (شاید) انتخاب این فیلم ها تشریفاتی ام بوده باشه : جوری که بنابه نزدیکی تارکوفسکی و برگمان هر دو حداقل یک فیلم از آثار هم رو تو این لیست دارند . و یا فولری که توسط سینمای آمریکا به حاشیه رونده شد  ولی توسط موج نو فرانسه مورد تکریم قرار گرفت در لیستش حداقل دو فیلم از این جنبش به چشم میاد و در لیست نماینده های این جنبش هم اسمی فولر دیده می شه . این انتخاب متقابل بین لینچ و کوبریکم دیده می شه

-لیست انتخابی جارموش از تمامی این کشوره نماینده داره :   (ایتالیا-فرانسه-آلمان-آمریکا و ژاپن) 

- شاید کسی که لینچ و سینماش رو بشناسه از دیدن لیست انتخابیش به شدت حیرت کنه !‌ 

- تو لیست مورد نظر هیچکاک با سه بار انتخاب فیلم های خودش در صدر کارگردان های خودپسنده . فلینی و بونوءل رده های بعد رو بخودشون اختصاص دادن



ده فیلم برتر عمر دیوید لینچ



8 1/2


Sunset bulevard


M.hulots holiday


Rear window


Its A Gift


The Apartment


La Strada


Lolita


Wizard Of Oz


Stroszek


 

ادامه مطلب ...

از طرف یوسف‌دوست / پایان فیلم برداری

فیلم برداری فیلم رضا دیروز تموم شد. تدوینش باقی مونده و یه سری ماجراها که اون هم به زودی ردیف میشه.

ویرایش شده یک ساعت پس از انتشار:

فعّالین:

رضا یوسف دوست

مسعود زرگر

فرانک نجاتی

محسن قدکساز