کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

معرفی ژانر نوار

‍ژانر نوآر، ادامه ی منطقی ژانر گنگستری است. پس از پایان دوره ی قدرت گنگسترها، ‌نیاز بود که سر و شکل ژانر گنگستری تغییر کند. در عین حال ژانر گنگستری چنان گسترده و عمیق بود که به طور کامل قابل حذف نبود. این گونه بود که ژانر نوآر از دل گنگستریسم متولد شد. البته این مسئله منحصر به آمریکاست. وگرنه در کشورهای اروپایی نظیر آلمان و فرانسه، ژانر نوآر پیش از این و در ابتدای دهه ی 30 متولد شده بود. تلفیق نوآر اروپایی و گنگستریسم آمریکایی، باعث ایجاد ژانر نوآر آمریکایی شد. همفری بوگارت، ستاره ی بزرگ دهه های 40 و 50 هالیوود با بازی در فیلمهای نوآر به شهرت رسید.

 

 فیلم نوآر حدودا از ۱۹۴۰شروع و تا اوایل قرن ۲۰ادامه داشتند(البته با وقفه چند ساله).نوآر در فرانسه به معنای سیاه و فیلم نوآر به فیلم سیاه معنی گرفت.  در این میان رمان های ریموند چندلر و داشیل همت تاثیر فراوانی بر این جریان گذاشت.

دوران نوآر را میتوان به دو دسته تقسیم کرد: نوآر(۱۹۴۰-۱۹۵۹) و نئونوآر (۱۹۷۰ به بعد).

فیلم نوآر حدودا از ۱۹۴۰شروع و تا اوایل قرن ۲۰ادامه داشتند(البته با وقفه چند ساله).نوآر در فرانسه به معنای سیاه و فیلم نوآر به فیلم سیاه معنی گرفت. در این میان رمان های ریموند چندلر و داشیل همت تاثیر فراوانی بر این جریان گذاشت. دوران نوآر را میتوان به دو دسته تقسیم کرد: نوآر(۱۹۴۰-۱۹۵۹) و نئونوآر (۱۹۷۰ به بعد). اولین فیلم نوآر را شاهین والت می نامند ولی می توان نشانه های فیلم نوار را در فیلم های پیش از این فیلم یعنی همشهری کین و بیشتر آثار لانگ به خوبی دید. شخصیت های این نوع فیلم ها را آدم های فاسد و تبهکار،کاراگاهان، قاتلان،میخواره ها و گانگستر ها و ... تشکیل می دهند. که عموما تنها،خسته،خونسرد،بی اعتماد، بدگمان و درگیر گذشته اند.مردان این نوع فیلمها غالبا افراد از خود بیگانه اند که با جامعه شان احساس غریبی می کنند.

مروری بر برخی ویژگی های فیلم های نوآر و نئو نوآر(برای درک بیشتر، داخل ژرانتز مثال هایی از فیلم ها آورده ام)
o نورهای کم مایه و برگرفته از سینمای اکسپرسیونیسم.سایه های بلند.(شاهین مالت)


o حضور سنگین و مسلط شب. داستان ها بیشتر در شب اتفاق می افتد.(شهر گناه)

o طرح داستانی معمولا دارای پیچیدگی های زیادی ست.(محرمانه لوس آنجلس-نئو نوآر)

o استفاده از فلاش بک های تو در تو( سگ های انباری -نئو نوآر)

o صدای Voice-Overشخصیت اصلی (شهر گناه- نئو نوآر)

o معمولا شخصیت اصلی کاراگاهان خصوصی(با روحیاتی خشن و خشک) بودند که البته در فیلم های نئو نوآر به پلیس های بد یا خوبی داند که البته مخالف سیستم جاری هستند. ( فیلم فرانسوی سی و شش)

o خیابان های خیس و باران زده. کوچه و پس کوچه های متروک.(زخم )

o زن اغواگر یا همان فم فاتال که شخصیت اصلی را وارد ماجرایی پچیده کرده و در آخر هم باعث نابودی شخصیت مرد داستان می شوند.(نیکی کریمی در باج خور و یا فیلم سامورائی را بیاد بیاورید و اینکه علت گشته شدن آلن دلون چه بود.)

o سیگار (یک مثالی هست که میگوید شخصیت های نوآر باید روزی دو بسته سیگار فقط به صورت تفریحی بکشند!!! به تاکیدی که فرزاد موتمن در فیلم باج خور برای نشان دادن سیگار دارد، توجه کنید)

o شخصیت های تودار،منزوی، کم حرف و مرموز.(راننده تاکسی)

نظرات 4 + ارسال نظر
طلاکوب پنج‌شنبه 23 مرداد 1393 ساعت 16:31

شکور پنج‌شنبه 23 مرداد 1393 ساعت 16:56

بسیار عالی بود
هرچند متن نیاز به ویرایش ادبی و هنری داره
یه تیکه از متن تکراریه
به هر حال حض زیادی بردم
کاش تفاوت نوآر و نئونوآر رو هم می نوشتی. آیا صرفاً به خاطر تفاوت زمان اوج گیری تولید این فیلم هاست یا تفاوت های ساختاری با هم دارن؟
شکور

علیرضا ملک محمدی پنج‌شنبه 23 مرداد 1393 ساعت 20:57

من تفاوتی نمیشناسم یعنی بلد نیستم از از نظر سنمایی ولی اکثر کتابا نسبت به زمان میگن ... به شکور

شهسواریان جمعه 24 مرداد 1393 ساعت 18:02

:)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد