کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

فیلمنامه به جای اینکه وامدار منبع قدرتمند خودش باشد، آویزان دیگر ساخته های هالیوودی در آین ژانر است!!

سلام. من امروز در جلسه ی کانون حضور نداشتم، اما شنیدم که فیلم انتخابی من برای اکران بسیار بحث برانگیز بوده.

بخشی از دیدگاه های اینجانب برای انتخاب این فیلم به جهت اکران به شرح زیر است:

 

 فیلم "جنگ جهانی زد"، یک اثر متفاوت در 2 سال اخیر سینماست. متفاوت از نظر جنجالی بودن. نمیشود به طور یقین گفت که کارگردان چند هدف به جهت تخریب در سر داشته، اما همچنان در این فیلم ما شاهد بازی کثیف سیاست های نابخردانه ی غرب هستیم. ایده ی اولیه ی این فیلم، ساختاری کلی برگرفته شده ای از کتاب نویسنده ی یهودی است. بی شک میتوان انتخاب نام این اثر را زیرکانه ترین انتخاب دانست؛ جنگ جهانی زد، جنگیست به دور از مسائل هسته ای و درگیری های درون منطقه ای، اما از طرفی دیگر جنگ نرمیست که روان بیننده را متلاشی میسازد. این فیلم بسیار ضعیف بوده و مدت 2ساعته ی این فیلم متشکل از سکانس هایی میباشد با لوکیشنی متفاوت، فیلم برداری هیجان انگیز، اما بی شک با مضمونی تکراری!!

فیلمنامه به جای اینکه وامدار منبع قدرتمند خودش باشد، آویزان دیگر ساخته های هالیوودی در آین ژانر است!!

دیوار حائل، تقسیم بشریت به 2 گروه این سمت دیوار و آن سمت دیوار، به تصویر کشیدن یهودیان دست به دعا برداشته، دیالوگی که بین 2بازیگر مطرح میگردد راجع به هند، همه و همه هدفیست که در پشت این حجاب زیبا، در پشت این یکپارچگی جهانی که به سبب فرار از بیماریست پنهان شده است. افراد پشت دیوار مسلمانانی هستند که میخیزند و دست و پا میزنند برای به دام انداختن انسان های آنسوی دیوار!!

این فیلم مخاطب برانگیز است، اما بسیار جای نقد و تخریب دارد؛ تخریبی که بسیــــــــــار درخور و زیبنده ی این اثر سینماییست.


تمام...


مهرشاد پرهیزکار

نظرات 6 + ارسال نظر
محسن قدکساز شنبه 6 مهر 1392 ساعت 22:29

مطالبی که گفتی درستن، ولی این "حرفها" مشکل اکران رو برطرف نمیکنه!

مهرشاد.پ شنبه 6 مهر 1392 ساعت 22:47

برطرف میکنه
همه اینا جای بحث داره... به اندازه ی کافی کوبنده هست.

من قانع شدم. ولی کسایی هم هستن که قانع نشن و برای دانشجوها احساس خطر کنن! همین باعث میشه کانون فیلم هم برای خودش احساس خطر کنه!
قدکساز

مهرشاد.پ شنبه 6 مهر 1392 ساعت 23:47

احساس خطر از چه چیزی؟؟؟ بالاخره اکران هر فیلم نظرات موافق و مخالف رو بهمراه خودش داره. این فیلم اگرچه پیام مثبت هم داره اما این پیام در بین اون همه پیام منفی گم شده... هدف ازین صحبت چیه؟؟ کوبیدن فیلم؟؟ فرار از حقیقت فیلم؟؟ به خطر افتادن موقعیت کانون در برابر عکس العمل احتمالی 1عده ی خاص از دانشجویان؟؟ احساس خطر برای دانشجوها چه جایگاهی میتونه داشته باشه در این بحث ما؟؟ یعنی الان همه امور با بهترین ایدئولوژی و رویکرد مساعد در سینما داره مطرح میشه که ما نگران به خطر افتادن دانشجوها هستیم؟؟ اگه اینجوریه که هر موضوع سر به مهری که باز بشه خطر سازه واسه دانشجو!! و نه فقط دانشجو، بلکه بشریت !!
این فیلم در جریان تکاملی 1سری فیلم هایی وارد سینما میشه که فضاهای خالی و عیب های دیگر فیلم هایِ با این مضمونو پر میکنه، کاملا جنجال برانگیز و حاشیه ساز عقاید و دیدگاهاشو بیا میکنه صرف نظر از اینکه بخواد چهره ی شیطانی خودشو باز هم نمایان کنه؛ گرچه چندان در این مهم موفق نیست! این فیلم ایالات متحده آمریکا رو هم با خاک یکسان کرده، اونو با شکست قطعی مواجه کرده اون هم با صراحت، با مطرح کردن مرگ رئیس جمهور. این همه تصویر سازی از سوی اسرائیل چه هدفی میتونه داشته باشه؟؟؟ صلح جهانی عــــایا ؟؟؟؟؟؟؟؟!!!؟؟؟؟؟؟؟؟ 1جوری همه دوستان از دفاع در برابر انتخابم برای اکران حرف میزنن گویی چیزی در فیلم نمایان نیست. من در نقد این فیلم، تصویری انتخابی از این فیلمو نشون خواهم داد که گویای کامل این ایدئولوژی مخربه برای تمامی مخاطبین. تصویری که مربوط میشه به نقشه ی جهانی در حالی که داره آمار مناطق آلوده رو گزارش میکنه در جریان فیلم.
این فیلم گشت ارشاد نیست که بخواد گروهی خاص با عقاید محترمشونو زیر سوال ببره. این فیلم داره در ابعاد ویژه و منحصر بفردی تمایز 1 عده انسان رو از دیگر انسان ها بیان میکنه... اسرائیل داره با این فیلم خودش رو سر دم دار و یگانه ی عالم معرفی میکنه.
به اسم فیلم چقدر دقت شده ؟؟؟؟ چرا جنگ جهانی "زد" و نه "زامبی" ؟!؟!؟!؟ ... "Z" آخرین حرف الفباس. و امــــــــــــــــــا تناقض در اینجا مطرح میشه که در دقایق پایانی فیلم آقای سوپر استار میگه که: این آخرین جنگ نیست. جنگ تازه شروع شده!! میدونی میگه باید به کجا پناه برد؟؟؟!!!؟؟؟ به شمـــــــــال !!!!! چرا؟؟؟؟؟ چرا روسیه در پایان فیلم به تصویر کشیده میشه اون هم با اون وضعیت رقّت انگیز؟؟؟ چرا تصویری از اجساد سوخته رو نشون میده و از آخرالزمان صحبت میکنه؟؟؟...
حرف آخرم اینه که دوستان، اگه نگران کانون هستید، باید بگم هیچ جای نگرانی نیست.
اگه نگران دانشجو هستید، من قول میدم که این اکران از اون اکرانایی میشه که سالن بی شک مملو از "دانشجو" میشه. گذشت اون زمان که دانشجو روحیه ش لطیف بود و همه در فاز شعر و شاعری به سر می بردند. اگه منِ دانشجو نتونم این فیلم رو که داره به عقاید من که به عنوان یک انسان و نه یک ایرانی و نه یک شرقی و نه یک مسلمان، بلکه فقط و فقط یک انسانی که در این دنیا زندگی میکنم پخش کنم به این علت که شاید عده ای نامحتمل ترین هدف فیلم رو به خود بگیرند و ببینند و به پا خیزند، پس تنها حرفی که میتونم به عنوان عضو کانون فیلم بزنم اینه که خیلی فیلم ها نباید اکران میشد چون میتونست دانشجو و موقعیتشو به خطر بندازه!!!! این پروژه حتی اسمش رو همه نمیشه یه ریسک گذاشت چون من معتقدم داره احساسی با این انتخاب برخورد میشه. ریسک کجا و جنگ جهانی زد کجا!!!!
دوستان، قصد جسارت به هیچ کسیو نداشتم و روی حرفم با همه ی ماست، ما کانونی ها، و نه فرد خاصی
منتظر رای گیری میمونم...

من با کنایه به برخی سیاست های مسئولین از اصطلاح "به خطر افتادن دانشجوها" استفاده کردم. منظورم این بود که باید طوری برخورد کنی که بتونی به این شبهه هم پاسخ بدی! این شبهه رو من طرح نکردم، ولی احتمال طرح شدنش پیش میاد و باید جواب مناسبی براش پیدا کنی!
من فیلم رو ندیدم ولی چون علاقه ای به دیدنش نداشتم و خوب نگران اسپویل شدنش نبودم، داستان فیلمو خوندم. درسته که فضای دانشگاه "باید" باز تر از بیرون از دانشگاه باشه، ولی اینجا با اکران فیلمهایی مخالفت شد که تلویزیون برای 70 میلیون مخاطب پخش کرده بود. این فیلم رو حتا تلویزیون هم پخش نمیکنه!
به نظرم اگه جلسه ای خاص برگزار بشه و توی اون جلسه این اکران کارشناسی بشه کار درست تری باشه تا اینکه با یه رای گیری با یه سری نظر منفیِ بدون پشتوانه رو به رو بشی!
قدکساز

شکور شنبه 6 مهر 1392 ساعت 23:51

هر وقت خواستی رای گیری رو میتونی نسبت به ایراد های وارد شده برگزار کنی و در انتها به نتیجه ی نهایی برسی
شکور

اشکان یکشنبه 7 مهر 1392 ساعت 20:44

برادر عزیزم مهرشاد جان... بنده هنوز درست نفهمیدم تو چرا این فیلم رو انتخاب کردی برای اکران...! آیا به این هدف که بکوبیش...؟!! خب باید بگم که این خیلی عجیبه !!! فکر می کنم که در کانون بی سابقه باشه...این حرکت به دور از روند معمول کانون فیلمه...حتی نمونه شبیه به این فیلم اینک بهشتیه که عباس شکوری پخش کرد و اونم نه به هدف اینکه بکوبتش...چون واقعا دوسش داشت...اما بعد فهمید ای داد بیداد...یه سری سخنرانی هم باید برای جلو گیری از مشکلات احتمالی انجام بده...ولی اینکه از اول بری به قصد کوبیدن یه فیلم خیلی عجیبه...و قطعا بی نتیجه س...چون تو اکران ها حدود 90 درصد بچه ها برای نقد نمیمونن و فقط فیلم رو می بینن...و دیدن فیلم به تنهایی و بدون نقد نظرشونو نسبت به کانون منفی می کنه...معمولا زحمتی بی شماری که برای اکران کشیده می شه به یک هدف مقدس هنریه...
بنده سوال می کنم آیا تو قراره واسه این اکران پولی از نهاد دولتی بگیری؟!!
آیا با کارگردان فیلم پدر کشتگی داری؟!!
خب پس چی؟؟
چطوره که بیای و بهترین فیلمی که تا حالا دیدی رو اکران کنی...این یه کار مقدس هنریه...
در هر حال من خیلی خوشحالم برای نفس حرکت مدیر اجرایی اکران شدنت و نمیخوام فک کنی داریم سنگ جلو پات می ندازیم و اگر قانع نشدی هر چه قدر بتونم برای این اکران کمکت می کنم...
در هر حال...

قناری. تاجایی که پرهیز با من صحبت کرد، پرهیزکار برای کوبیدن نمیخواد پخش کنه! علت اینکه میخواد پخش کنه، همون دوست داشتنه. ولی میدونه که برای اکران این فیلمی که دوسش داره، کوبیدن هم نیازه.
شکور

مرضیه لقمانی یکشنبه 14 مهر 1392 ساعت 14:40

من که کاملا موافقم

جای ایراد نداره اگرم بزارن با منطق حل میشه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد