کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

"آشنایی با ژانر موسیقی"

نظر به درخواست یکی از دوستان، متن زیر که نسخه ی بازنویسی شده است را به همه علاقه مندان تقدیم میکنم.

ژانر، به دسته های مختلف هنر گفته می شود. این واژه برای زیرمجموعه های ادبیات، فیلم، برنامه های تلویزیونی، و موسیقی با محتوا و موضعات مختلف اطلاق می شود. گاهی یک اثر در یک ژانر قرار می گیرد اما این امکان هم وجود دارد که یک اثر به چند ژانر مربوط باشد. واژه ژانر موسیقی برای اشاره به انواع موسیقی ازجمله دوره ای که طی آن قطعه موسیقی نوشته شده، سبک آن، دستگاه های موسیقی مورد استفاده و طرز استفاده از آن ابزار موسیقی، فرم و عملکرد آن، روش انتقال آن، راه های پخش آن و خاستگاه جغرافیایی آن و گاهی نیز زمینه فرهنگی و نژادی آهنگساز به کار می رود. در حال حاضر اتفاق نظر یا یک سیستم جامع درمورد ژانرهای موسیقی وجود ندارد!!

 

       

وقتی از دوره زمانی بعنوان دسته بندی ژانرهای موسیقی استفاده می شود، افراد ممکن است به بعضی یا کلیه موارد یک دسته اشاره می کنند. این دسته ها عبارتند از: موسیقی عصر قدیم، موسیقی قرون وسطی، موسیقی عصر رنسانس، موسیقی باروک، موسیقی کلاسیک، موسیقی عصر رمانتیک، موسیبقی قرن بیستم. تفاسیر مختلفی درمورد مفهوم هریک از این دوره های موسیقی وجود دارد. مثلاً اینکه آیا موسیقی کلاسیک مربوط به سال ۱۷۳۰ تا ۱۸۲۰ است؟ یا از ۱۷۵۰ شروع می شود تا ۱۸۳۰؟ یا اینکه از اواخر قرن هجدهم آغاز می شود؟

آثاری مثل قطعات موسیقی کنسرتو که روی زمینه ارکستر، تک نوازی هم انجام می شود و یا دوئت بعنوان ژانر جای می گیرد مثل موسیقی ارکستری یا موسیقی ضربتی. اپرا هم یک ژانر دیگر از این نوع است.

بهترین تعاریف برای ژانرهای موسیقی معمولاً در مراسم های جایزه ارائه می شود. مراسم جایزه گرامی (Grammy Awards) یک نمونه از آن است. در این زمینه، بااینکه ژانرهای موسیقی برحسب معیارهای مختلف دسته بندی می شوند، معیار ژانر موسیقی مداوماً و در طول زمان آنقدر تکرار می شود تا معنا و مفهومی برای آن ساخته می شود.موسیقی پاپ یک ژانر موسیقی است که براساس دوره زمانی و طریقه انتقال دسته بندی شده است، درست مثل موسیقی سنتی. موسیقی سرخپوستان امریکایی و موسیقی آفریقای جنوبی هر دو ژانرهای موسیقی هستند که براساس موقعیت جغرافیایی و فرهنگ دسته بندی شده اند. موسیقی نظامی یا مارش، لالایی ها، رقص گام آهسته و سایر انواع موسیقی که برای رقص نامگذاری شده اند، برحسب فرم و عملکرد طبقه بندی شده اند.

برخی از ژانرهای موسیقی که امروزه متداول هستند عبارتند از: جاز (Jazz)، هیپ هاپ (Hip-Hop)، رپ (Rap)، راک (Rock) ریتم (Rhythm)، بلوز (Blues) و پاپ (pop). بسیاری از افراد به موزیک های الکتریک علاقه دارند. معمولاً هرکس سبک و ژانر مورد علاقه خود را در موسیقی دارد و آن را دنبال می کند.

ژانرهای محبوب موسیقی

هر ژانری از موسیقی که با استقبال عمومی روبه رو شود (اما معمولاً برای مدتی کوتاه).

موسیقی دیسکو (Disco):

موسیقی محبوب رقص (به ویژه در اواخر دهه هفتاد)؛ معمولاً از ضربه های مداوم باس در آن استفاده می شود و مخصوص رقص در دیسکوها ساخته می شود.

ماکومبا (Macumba):

موسیقی رقص محبوب در برزیل؛ از شیوه ها و تمرینات مکتب فکری و مذهبی ماکومبا نشات می گیرد.

موسیقی پاپ (pop):

موسیقی مورد علاقه و محبوب نوجوانان. یک نوع آبکی تر از راک اند رول با ریتم ها و هارمونی بیشتر و تاکید بر عشق.

موسیقی نژادی (Ethnic Music)، موسیقی مردمی (Folk Music):

موسیقی ناشناخته سنتی که زندگی مردم یک جامعه را بیان می کند.

موسیقی بالروم یا رقص (Ballroom):

نوعی از موسیقی محبوب که به رقص در سالن های مخصوص رقص اختصاص دارد.

موسیقی جاز (Jazz):

ژانری از موسیقی که از نیواورلئان در سال ۱۹۰۰ نشات می گیرد و شکل ها و سبک های مختلفی به خود گرفته است.

موسیقی رپ (Rap)، موسیقی هیپ هاپ (Hip Hop):

ژانر موسیقی نژاد افریقایی-امریکایی ها در دهه هشتاد ونود که در آن متن های آهنگ دار، پشت هم خوانده می شوند. انواع مختلفی در موسیقی رپ وجود دارد.

موسیقی R and B، ریتم و بلوز (Rhythm and Blues):

ترکیبی از بلوز و جاز که توسط موسیقی دانان سیاه پوست در امریکا ابداع شد. یکی از مهمترین پیشروان موسیقی راک اند رول است.

موسیقی راک اند رول (Rock and Roll)، موسیقی راک (Rock):

نوعی از موسیقی محبوب که به دهه پنجاه بر می گردد، ترکیبی از ریتم و بلوز سیاهپوستان و کانتری-وسترن سفیدپوستان. راک نوعی از موسیقی برگرفته از راک اند رول است.

موسیقی رگا (Reggae):

موسیقی محبوب متعلق به جزایر هند غربی واقع بین اتازونی و امریکای جنوبی. ضربه های باس مکرر و موسیقی ناهماهنگ گیتار.

موسیقی اسکیفل (Skiffle):

سبکی از موسیقی متعلق به دهه پنجاه. مبتنی بر موسیقی مردمی آمریکا (American Folk Music) که با گیتار و اسباب های ضربی مثل طبل دنبک ساخته میشود.


بازنویسی - مهرشاد پرهیزکار

نظرات 3 + ارسال نظر
رادم شنبه 16 شهریور 1392 ساعت 13:54

بشیری شنبه 16 شهریور 1392 ساعت 19:42

مرسی آقای پرهیزگار...

توفیقی شنبه 16 شهریور 1392 ساعت 22:57

ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد