کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

آغاز...

موسیقی متن فیلم «آغاز»
هانس زیمر با ساندتراک «آغاز» رازهای آن را بر ملا می کند
منبع : فیلم نگاه
ترجمه :خاطره آقائیان

هانس زیمر یکی از آهنگسازانی ست که در طی این سالها توانسته با برجسته و شفاف سازی بین ژانرهای مختلف موسیقی مانند موسیقی ارکستر، هیپ راک و سبک سنتی آهنگسازی برای سینما در نقطه ی اوج سرزمین رویاهای هالیوود جایگاهی ویژه کسب کند.  

اما در میان همه ی کارگردان هایی که در حال کنکاش برای روشن سازی زبان غیرقابل توصیف و رمزآلود موسیقی برای فیلم هایشان هستند، هیچ کارگردانی به اندازه ی کریستوفر نولان ذهنیتی پیچیده و پررمز و راز نسبت به آن ندارد. از تابستان شلوغ و گرمِ کار به روی «یادگاری»  همراهی با هانس زیمر کلید خورد. همکاری ای که به «بتمن می آغازد» و بعد از آن «شوالیه تاریکی» رسید و به «آغاز» منتهی شد. 

Inceptionآغازآهنگساز : هانس زیمر
ژانر : ساندتراک
مدت زمان : 49:13 

 

 داستان از اینجا شروع شد..

و اما «آغاز»، هانس زیمر باید با داستانی عاشقانه دست و پنجه نرم می کرد که از قضا رویا در رویا در رویا..... بود. قراردادها بسته شدند و زیمر کار را شروع کرد. نولان از هانس می خواهد که موسیقی متن را پله پله و همگام با فیلمبرداری فیلم بنویسد و هانس در جواب می گوید: "دلم می خواهد تا آنجا که می شود ذهنم را آزاد و رها بگذارم" اما شیوه ی ارائه متون فیلمنامه توسط نولان کار را تا حدی برای هانس آسان می سازد زیرا او همواره فیلمنامه ای کامل و سر و شکل دار به هانس تحویل می دهد که خود اولین در را پیش روی او باز می کند چون نولان به کامل نوشتن و توضیح دادنِ همه ی جزئیات عادت دارد، شرح و تفسیر نوع اجرا در تک تک سکانس ها این شانس را به هانس می داد که با موسیقی اش حرف هایی با بیننده بزند که نمی توان به تفسیر درآوردشان. او در فیلمنامه اش حتی اصوات را می نگارد: "دا دا دا دا...." و هانس حین صحبت با نولان متوجه می شود که در ذهن او چه می گذشته. ردپایی از نوایی قدیمی اما آشنا از ترانه ای فرانسوی اثر ادیث پیاف به نام «نه، من هرگز پشیمان نمی شوم» هانس تصمیم می گیرد نسخه ای نسبتاً سالم از این ترانه که به سال 1960 برمی گردد بیابد. نسخه را می یابد و همراه با نولان به شنیدنش می نشیند و ترانه چقدر خوب القاکننده ی فضاهای مه آلود حاکم در فیلم است. تصمیم بر آن قرار واقع می شود که ترانه در فیلم مورد استفاده قرار گیرد و حتی گام های به کار رفته در آهنگ در تکمیل عناصر سازنده ی موسیقی متن فیلم به کار گرفته شود.  هانس همچنین در حین نوشتن موسیقی ترکیبی از نواهای گیتار اِنیو موریکونه را نیز مورد استفاده قرار می دهد و سپس برای نواختن این قطعات مشتاق به همکاری جانی مار، گیتاریست پیشین گروه راک دهه ی 80، «اسمیتس» ، می شود، با نولان درمیان می گذارد و او نیز می پذیرد.                                        

 نقش ساندتراک «آغاز» حیاتی به نظر می رسد؛ از آن حیث که تغییر سطوح رویاها در فیلم را رقم می زند و البته هانس زیمر به خوبی از پس آن نیز برآمده است. به گونه ای که شاید بتوان آن را تفسیری از مرزی مه آلود میان رویا و حقیقت دانست. هانس زیمر می گوید: "همه فکر می کنند در این فیلم رویاها رکن اصلی فیلم هستند. اما برای من زمان مهم ترین رکن است. سوژه ای که کریس به روشی خاص مورد استفاده قرار داده و حاصل کار چیزی نیست به جز سفری در بازه ی زمان."

و اما این بار هم مانند سال 2008 هانس زیمر نامزد جایزه ی اسکار شده است، دفعه ی قبل برای فیلم «شوالیه تاریکی» و این بار برای «آغاز». باید منتظر ماند و دید آیا زیمر می تواند مانند زمانی که برای «شیر شاه» جایزه ی اسکار را بالای سر برد، این بار نیز جایزه ی پرافتخار اسکار را بالای سر ببرد یا نه..

 

 

 

و اما نگاه یک منتقد...

 بار دیگر هانس زیمر و کریستفر نولان به هم پیوسته اند اما این بار خارج از دنیای «بتمن» ها.

نسخه ی اصلی موسیقی متن فیلم «آغاز» درست سه روز قبل از اکران فیلم روانه بازار شد. هانس زیمر پس از ناکام ماندن نسبی «شوالیه تاریکی» بار دیگر به نولان پیوسته تا شاید بتواند موفقیت هایی به دست آورد.

همکاری دوستانه ی نولان و زیمر شاید برای سینمارو ها یک جور احساس خوشی به همراه داشته باشد. هانس زیمر زمانی که کار به روی «بتمن می آغازد» رو شروع کرد شاید نیاز به پیشرفت نداشت اما پس از «شوالیه تاریکی» نولان و زیمر تیمی قوی تشکیل دادند و حالا عنوانی جدید به خود سنجاق کرده اند: جهانی از رویاها...

شاید بتوان گفت در «آغاز» نگرش موسیقیایی فیلم با خود فیلم همگام است، در هاله ای از ابهام ، اما زیمر همیشه برای همه ی ساندتراک هایش با همین نگاه پیش می رود. ساختن ساندتراک فیلم به آرامی پیش می رود و به انتها می رسد، جاییکه به گیتار جانی مار از گروه مادِست مَوس(1) می رسد.

ساندتراک فیلم به شدت الکترونیک است، ارکستر اما به همان اندازه با دورنگاه الکترونیک، مخصوصاً آنجایی که با گیتار جانی مار همراه می شود. ترکیب گیتار مار و ارکستر ترکیبی فرازمینی ساخته است.

صداها همانند خود ساندتراک مبتکرانه و بکر به نظر می رسند، اما خیلی دوست داشتنی تر می شد اگر نواهایی همانند آنچه در «شرلوک هلمز» شنیدیم اینجا هم می شنیدیم.

نام هر کدام از تراک ها هم بیان کننده ی جزئیات طرح داستانی آن بخش است همانند «دشمن مردم». خیلی از شما که «آغاز» را دیده اید ممکن است هنوز هم در سرگردانی حاصل از دیدن آن سردرگم باشید اما به نظر می رسد استنباط درونی حاصل از آن مهم تر باشد....

نظرات 6 + ارسال نظر
شکورم چهارشنبه 13 شهریور 1392 ساعت 01:47

این پست ها خیلی خوبه
اونقد خوشم اومد که دوست دارم دوباره اینسپشن رو ببینم
موسیقیش رو نداری کامل به ما هم بدی قناری؟
شکور

دارَمَش... کامـــــــــــــــــــــل ... اندکی تفرس میطلبد که بعد از یافتیده شدن پیشکش خواهم کرد قربان
--------
بابا دَمت بی بلا
شکور

سبا حق طلب چهارشنبه 13 شهریور 1392 ساعت 21:07

سلیمیان چهارشنبه 13 شهریور 1392 ساعت 22:47

بشیری پنج‌شنبه 14 شهریور 1392 ساعت 13:12

خیلی خووووب بود...
فقط میشه راجع به ژانرها هم یه توضیحی بدید.

ترابی جمعه 15 شهریور 1392 ساعت 17:44

توفیقی دوشنبه 18 شهریور 1392 ساعت 00:06

دانلودیدم و حس فیلمو یه جا دریافتیدم!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد